آیت الله شهید محمد صدوقی از الگوهای بزرگ مرام ومعرفت ...

آیت الله شهید محمد صدوقی از الگوهای بزرگ مرام ومعرفت ...

آیت الله شهید محمد صدوقی از الگوهای بزرگ مرام ومعرفت ...
در فرهنگ نیمه نخست قرن چهاردهم ه . ش ایران ، مرام و معرفت جایگاهی خاص و ارزشمند داشت . تصوٌر می کنم معنی اشخاص با مرام و معرفت در آن زمان کسانی بود ند که در زندگی خود تابع یک هدف معنوی مشخصٌ ، غالبا" تابع رهبری به سوی آن هدف ، بودند و روابطی مثبت و پسندیده با مردم ، به خصوص با هم مسلکان خود ، داشتند .
اگر بخواهم یکی از الگوهای بزرگ مرام و معرفت در یزد دهه های 1350 و 1360 را مثال بزنم بیگمان آیت الله شهید محمد صدوقی یزدی هستند .
مثلا" به نظر من که تا حدود قابل توجٌهی در جریان وقایع روحانیت یزد بین 1335 - 1345 بوده ام برخلاف آنچه که مورخین عصر حاضر اشاره کرده اند ایشان در یزد شاگرد حقیقی آقا شیخ غلامرضا کوچی بیوکی ( فقیه خراسانی ) نبوده اند وحضورشان نزد آقا شیخ غلامرضا از سیاست ، مصلحت اندیشی و آینده نگریشان بوده است . در نیمه دوٌم دهه 1340 که شایع بود یزد فاقد حتی یک مجتهد دارای جواز اجتهاد معتبر است ؛ و مردم آن مرد خدا و متقی مردمدوست ، یعنی آقا شیخ غلامرضا را به عنوان شیخوخیت و ریش سفیدی بین روحانیان پذیرفته بودند ؛مدیریت اجرائی امور روحانیت یزد را در واقع شهید صدوقی برعهده داشتند ؛ و به جرئت می توان گفت که خلق شخصیتی بنام « آقا شیخ غلامرضا » در تاریخ معاصر روحانیت یزد حاصل کار و کوشش شبانه روزی ایشان؛ و مرام و معرفت ایشان ، یعنی شهید صدوقی ، بود (1) .
دوٌمین مورد این بود که ایشان ، با تواضع بسیار و در عین حال متانت و وقار ، در هر مجلس روضه خوانی یزد شرکت می جستند و هر آنجا که پیش می آمد جلوس می فرمودند : مردمداریِ به تمام و کمال ...
و حتی به کوچکترین افراد جامعه ، که یکی از آنان بنده ی در آن زمان نوجوان و جوان بودم ،توجٌه پدرانه و برادرانه می داشتند . بازهم به عنوان مثال دفعه ای نبود که بنده در مسجد به خدمت ایشان برسم ، یا در راه عبور روزانه خود از کوچه سهل ابن علی که منزل و محل عبور آن مرحوم مغفور نیز بود با ایشان مواجه نشوم و ایشان احوال پدرم را نپرسند حال آنکه در امور شرعی مختصر اختلاف دکترینی هم با یکدیگر داشتند ...
و.....
(1) شخصا" شاید در دوران نوجوانی سالهای 1335 و 1336 بیش از چند منبر از آقا شیخ غلامرضا ندیده ام  ؛ ولی بعدا" ، به ویژه در پائیز و زمستان 1343 و بهار 1344 بارها در مسجد روضه محمدیه ماموم و مستمع شهیر شهید آیت الله آقا شیخ محمد صدوقی بوده ام .  
 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : جمعه 11 تير 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: